لنت ترمز چیست ؟ و انواع لنت ترمز

لنت ترمز چیست ؟ و انواع لنت ترمز

5,0 rating based on 1,234 ratings
لنت هیوندا ای ایکس ۵۵ -HYUNDAI IX 55

لنت ترمز :

قسمتی از سیستم ترمز وسایل نقلیه میباشد که با به وجود آوردن اصطکاک بادیسک یا کاسه خودرو باعث شتاب منفی در خودروی شما میشود .

قدرت این سیستم معمولا 10 برابر قدرت موتور وحتی بیشتر در حرکت میباشد .

برای توقف خودرویی با وزن یک تن و با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت به صورت انرژی حرارتی (که در برخی از نقاط در لنت نیاز است )

این توان به میزان 150 کیلو وات است که دمای ترمز به 300 الی 800 درجه سانتی گراد میرسد که دفع میشود .

لنت باید ضریب اصطکاکی بالا و پایدار داشته باشد و با تغییر کردن درجه حرارت خاصیت خود را از دست ندهد و همینطور باید در مقابل ساییدگی استحکام لازم را داشته و دیسک را آسیب نزند .

تاریخچه تولید لنت ترمز :

در سال 1902 توسط شخصی به نام فردریک لنکستر اختراع شد .

کفشک چیست :

به محل قرارگیری لنت گفته میشود و دارای اشکال مختلفی میباشد .

لنت به چند نوع  تقسیم میشود که شامل :

1-بدون آزبست ارگانیک

2-سرامیکی

3-نیمه متالیک

4-کم متالیک

5-زینتری

انواع لنت :

1-لنت کفشکی : در خودروهای قدیمی کاربرد دارد .

2-لنت دیسکی :نسبت به لنتهای کفشکی مزایای بسیاری دارند.

تاریخچه :

در گذشته لنت از ترکیب پنبه نسوز و سیم های مسی و تار های روی که به طور گشاد و شل به یکدیگر بافته شده اند تشکیل میشود .این ترکیب پس از مدتی با رزین تلفیق شده ترکیبی از اینها به عمل می آید به صورت نوار درست شده و به خاطر اینکه انعطاف پذیر میباشد به هر شعاعی که لازم باشد بر روی کفشک به صورت چسبی یا پرچ قرار داده میشود .بعدا از آزبست ساخته میشد ولی امروزه استفاده از آزبست ممنوع شده است.

تولید لنت ترمز کفشکی در ایران در دهه 1340 با تأسیس کارخانه لنت ترمز ایران واقع در کیلومتر 5 جاده تهران-کرج صورت پذیرفت که اولین تولیدات آن مخصوص کامیون‌ها و اتوبوس و مینی بوس‌های تولیدی شرکت خاور (دایملر بنز)می شد. تولید لنت ترمز دیسکی در ایران در سال 1363 توسط بیژن ایازی و برادران هنربخش در کارخانه لنت ساز واقع در مازندران صورت گرفت که کل خط تولیداین کارخانه توسط صنعتگران ایرانی و فناوری بومی به بهره‌برداری رسید تا نیاز کشور به لنت دیسکی را در سال‌های جنگ برآورده کنند .

مواد تشکیل دهنده لنت فلزی :

در ساخت بیشتر لنتهای فلزی تعداد ۱۵ تا ۲۰ نوع مواد گوناگون استفاده می‌شود، بعضی از این مواد مانند گرافیت نرم هستند و برخی از آن‌ها مانند پودرهای کربنی سخت هستند.

مواد سازنده پس از مخلوط شدن به صورت پودر به داخل قالب ریخته شده و افزودنی‌هایی به آن اضافه می‌شود، و از سمت دیگر کفشک‌های را که شستشو و چربی زدایی شده را چسب می‌زنند. در مرحله بعد لنتی را که شکل اولیه بخود گرفته روی کفشک قرار می‌دهند. سپس پرس پخت انجام می‌گیرد، که در آن لنت تحت فشار 700 الی 800 بار به کفشک متصل میشود .

لنت های سرامیکی :

فیبرهای تکه تکه شده کولار به عنوان جایگزین آزبست در لنت ترمز سرامیکی استفاده میشود .

ویژگی های ساختاری لنت :

 لنت‌ها با ویژگی‌های ظاهری متفاوتی ساخته شده اند. شرکت‌های مختلف با هدف کاهش صدا، بهبود ترمزگیری و سازگاری بهتر با دیسک چرخ تغییراتی را در شکل لنت ایجاد می‌کنند. برخی از عملیاتی که بر روی ساختار و شکل لنت انجام می‌گیرند به شرح زیر می‌باشند.

ایجاد شیار بر روی لنت :

این شیار منفذی را برای فرار گرد لنت و همچنین گازهای تولید شده در آن در هنگام ترمز گرفتن آماده میکند همچنین وجود این شیار موجب جریان قوی هوا میشود و باعث خنک شدن لنت میشود . شیار روی لنت با کمک به کاهش دمای لنت و خروج سریع تر گازها احتمال شیشه شدن لنت و از دست رفتن توان ترمزگیری در شرایط سخت را پایین می‌آورد.

اکثر  لنت ها دارای یک قطعه از جنس فلز نرم در داخل هستند هنگامی که لنت رو به اتمام باشد و ضخامت آن کم شود .این قطعه فلزی با دیسک درگیر شده و تولید صدا میکند تا راننده متوجه اتمام طول عمر لنت گردد و قبل از آنکه دیسک خودرو آسیب ببیند تعویض کند . در خودروهای پیشرفته تر این قطعه با یک سنسور جابه جا میشود و هنگامی که لنت رو به تمام شدن باشد با ارسال سیگنالی راننده را متوجه میکند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *